تبلیغات

درباره ما

    دکتر عبداله دیدبان فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان و نوجوانان
    این سایت٬ محلی است جهت اطلاع رسانی علمی در مورد بیماریها بویژه بیماریهای غدد درون ریز از جمله اختلال رشد و سایر اختلالات مرتبط با غده هیپوفیز ٬ تیروئید٬ پاراتیروئید٬ استخوان (راشیتیسم)٬ غدد آدرنال (فوق کلیه)٬ دیابت بیمزه٬ دیابت شیرین( بیماری قند)٬ اختلالات بلوغ شامل بلوغ زودرس و تاخیر در بلوغ٬ ابهام تناسلی و همچنین در مورد اختلالات متابولیک ارثی (مادرزادی) و اکتسابی

نظرسنجي

    مطالب وبسایت را چقدر مفید می دانید؟

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 67
    کل نظرات کل نظرات : 119
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 2
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 10

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 1,341
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 1,565
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 9
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 17
    آي پي امروز آي پي امروز : 128
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 125
    بازدید هفته بازدید هفته : 10,976
    بازدید ماه بازدید ماه : 28,548
    بازدید سال بازدید سال : 63,798
    بازدید کلی بازدید کلی : 1,445,411

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.16.158.161
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

راشيتيسم يا نرمي استخوان چيست

راشيتيسم يا نرمي استخوان چيست

عوامل ایجاد راشيتيسم

راشيتيسم نرمي و ضعف استخوان های درحال رشد در کودکان است که عموما از عوامل بروز آن میتوان به دلایلی همچون کمبود طولاني و شديد فرم فعال ويتامين D نام برد.

اين نرمي و ضعف در بالغين اصطلاحا استئومالاشي ناميده مي شود. ويتامين D يکي از انواع ويتامين هاي محلول در چربي و عامل اصلي در ساخت استخواني مستحکم و قوي محسوب مي گردد. کمبود در فرم فعال ويتامين D باعث اختلال در تأمين غلظت هاي مناسب کلسيم و فسفر در استخوان و نهايتا نرمي استخوان مي گردد. بدن ما در برابر عدم تعادل کلسيم و فسفر خون بسيار حساس است. زماني که بدن با کمبود کلسيم و فسفر مواجه مي گردد با جذب کلسيم و فسفر از استخوان ها و انتقال آن ها به خون با اين کمبود مقابله مي کند که اين امر به مرور باعث نرمي و ضعف استخوان ها گرديده و نهايتا منجر به تغيير شکل و ناهنجاري استخوان هاي بدن، انحنا در استخوان هاي بلند بدن و ايجاد اختلال در فرم ستون مهره ها مي گردد. گاها برخي از اين ناهنجاري هاي استخواني نيازمند جراحي ترميمي نيز مي باشند.علائم نرمي استخوان چيست؟

کمبود ويتامين D ماه ها قبل از بروز علائم باليني نرمي استخوان وجود دارد.
در صورت بروز، علائم باليني عبارتند از:
۱. تغيير فرم اسکلت بدن:

اين تغيير شکل (دفورميتي) شامل پاهاي پرانتزي، انحناي غيرطبيعي در مهره ها، تغيير شکل لگن و برآمدگي قفسه است.
۲. استخوان هاي شکننده:

کودکان مبتلا به نرمي استخوان بيشتر از ساير کودکان مستعد به شکستگي استخوان مي باشند.

۴. اختلال در رشد:

تأخير در رشد با انحناي رشد طولي قد و اندام ها از نتايج نرمي استخوان است.

۴. مشکلات دندانی:

اين مشکلات شامل تاخیر در رویش دندان ها، نقص در ساختمان دندان ها، و افزايش پوسيدگي دندان ها مي باشد.

۵. درد استخوان ها:

شامل دردهاي مبهم استخواني به همراه دردهاي موضعي بر روي استخوان هاي ستون مهره، لگن و پاها مي باشد.

۶. ضعف و شلی عضلات:

کاهش قدرت عضلاني که باعث اختلال در راه رفتن مي گردد.

 
علل نرمي استخوان کدامند؟

همانطورکه اشاره شد، ويتامين D مانند يک هورمون باعث تنظيم سطوح فسفر و کلسيم در استخوان ها مي شود. بدن ما از دو طريق ويتامين D را جذب مي کند.
الف- نور خورشيد:

پوست بدن ما در تماس مستقیم با نور خورشید نوعي ويتامين D توليد مي کند که سپس در بدن به فرم فعال ويتامين D  تبديل مي گردد. اين شايع ترين راه دستيابي به ويتامين D در نوجوانان و بالغين است.

ب- مواد غذايي:

دستگاه گوارش ويتامين D موجود در مواد غذايي و يا مکمل هاي غذايي مانند: مولتي ويتامين را جذب مي کند.

در حال حاضر کمبود تغذیه ای ويتامين D، شايع ترين علت نرمي استخوان در کشور ما محسوب مي گردد که با افزايش مکمل هاي حاوي ويتامين D جبران مي گردد.

علل مديکال (طبي) نيز می توانند باعث راشی تیسم گردند مثلا متعاقب جراحي هاي خاصی مانند برداشتن معده (گاسترکتومي) و يا بيماري هايي نظير سلياک که در آن روده قادر به جذب ويتامين ها از مواد غذايي نمي باشد. ساير علل نادرتر نرمي استخوان عبارت است از:

راشی تیسم ناشی از کمبود فسفات خون  (که علل مختلف ارثی و اکتسابی دارد) عمدتا به علت ناتواني کليه ها در باز جذب فسفر ايجاد مي گردند.
کمبود تماس با نور آفتاب که در اکثر افرادي که از دريافت اشعه کافي نور خورشيد به هر نحوي محرومند مثلا زندگي در طبقات زيرين ساختمان ها که فاقد نور طبيعي اند و يا زندگي در مناطق سردسير به دليل پوشش زياد و يا استفاده ي مکرر از کرم هاي ضد آفتاب و یا آلودگی شدید هوا.

 

عوامل خطرزاي (ريسک فاکتورهاي) ايجاد کننده نرمي استخوان کدامند؟

کودکان 6 تا 24 ماه بيشتر از هر رده سني ديگري در معرض خطر ابتلا به نرمي استخوان قرار دارند. چون اين گروه سني در مرحله رشد سريع قرار داشته و همان گونه که عنوان گرديد ويتامين D، فسفر و کلسيم نقش بسيار مهمي را در رشد ايفا مي کنند.

کمبود ويتامين D: کودکان شير مادر خوار که به جز شير مادر ساير ترکيبات حاوي ويتامين D را دريافت نمي کنند در معرض خطر نرمي استخوان قرار دارند. تماس با اشعه نور خورشيد در توليد مقادير ضروري ويتامين D فعال بسيار مؤثر است. ولي آفتاب سوختگي و سرطان هاي پوست، کودکان در معرض نور شديد آفتاب را تهديد مي کند. استفاده مکرر از کرم هاي ضد آفتاب باعث کاهش چشمگيري در جذب ويتامين D در کودکان مي گردد.

کمبود کلسيم و فسفر: کودکاني که فسفر و کليسم کافي را از رژيم غذايي خود دريافت نمي کنند در معرض خطر ابتلاي به نرمي استخوان قرار دارند. دسترسي به شير و فرآورده هاي لبني ديگر نظير بستني و آب ميوه مانند آب پرتقال از ابتلاي به آن مي کاهد.

 

تشخيص بيماري نرم استخوان بر چه اساسي است؟

پزشک معالج از طريق معاينه فيزيکي، تست هاي آزمايشگاهي، يافته هاي راديولوژيکي و اطلاع از سابقه فاميلي قادر به تشخيص ارزيابي و درمان نرمي استخوان کودک شماست.

عوارض ناشي از نرمي استخوان چيست؟

نرمي استخوان با تشخيص به موقع قابل درمان است ولي در صورت عدم تشخيص و يا تأخير در تشخيص با يکسري عوارض شديد و جدي همراه خواهد بود که عبارتند از: تأخير در تکامل و مهارت هاي حرکتي کودک، تأخير در رشد و نمو، افزايش استعداد به عفونت هاي جدي، بدشکلي و ناهنجاري هاي استخواني، کوتاهي قد ناشي از تأخير و اختلال در رشد، تشنج و خرابي دندان ها.


تاریخ ارسال پست: دوشنبه 15 تیر 1394 ساعت: 10:35
برچسب ها : ,,,,,,,,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش